Santa Clara y Salida - Reisverslag uit Santa Clara, Cuba van Bernadette Vlodrop - WaarBenJij.nu Santa Clara y Salida - Reisverslag uit Santa Clara, Cuba van Bernadette Vlodrop - WaarBenJij.nu

Santa Clara y Salida

Blijf op de hoogte en volg Bernadette

14 Oktober 2014 | Cuba, Santa Clara

1 oktober: Santa Clara
De maand van vertrek is aangebroken. Nog 2 dagen en dan zit onze geweldige reis door Cuba er weer op. Gelukkig stond er eerst nog een bezoek aan de stad Santa Clara op het programma.
Santa Clara is een van de beroemdste steden van Cuba aangezien dit de laatste stad is waar gevochten werd tussen de troepen van Fidel Castro en Che Guevara. Overal zie je monumenten en schilderingen van Che en wordt zijn grootste heldendaad nagespeeld. Voor de leken onder ons; Che Guevara was een leider van het volk die de trein tegen heeft gekaapt die extra troepen zou sturen om het leger van Fidel Castro te steunen. Door deze actie heeft hij gezorgd dat het leger niet verder op kun rukken en dus een heleboel mensen gespaard bleven.
Tegen de middag kwamen we aan in Santa Clara. ’s Ochtends waren we al vroeg vertrokken uit Trinidad waar Rosa ons met pijn in het hart liet gaan. Onze casa in Santa Clara was een van de betere van onze reis. Het was een of ander hok bovenop het dak met een eigen dakterras aan zowel de voor- als achterkant en een eigen trap die uitkwam in de keuken van onze peetvader en –moeder. We hadden een prachtig uitzicht over de oude stad en konden ’s avonds de zon zien zakken achter de bergen.
In Santa Clara hebben we natuurlijk allerlei toeristische plekjes bezocht die met Che te maken hadden. Zo zijn we naar het mausoleum geweest, hebben we het treinstation bezocht en hebben we over de boulevard gelopen. Hier zijn we neergestreken voor een lekker drankje en een hapje. Rest van de dag hebben we eigenlijk niks uitgevoerd maar zijn we vroeg gaan slapen aangezien we de volgende dag vroeg weg moesten, terug naar Havana.

2 oktober: Hallo Havana
Zo, de cirkel is weer rond. We zijn weer terug in Havana na een vermoeiende taxirit. Vanochtend werden we opgehaald door de taxi. We gingen er vanuit dat we (zoals gewoonlijk) met z’n tweeën in de taxi zouden zitten zodat we ook nog een beetje konden tukken. Helaas was dit niet het geval. Toen we instapten bleek de chauffeur zijn halve familie mee te hebben genomen. Reimer en ik konden er amper nog bij met onze dikke backpacks. We zaten met z’n drieën op een veel te kleine achterbank. De airco was kapot en de stoelen van leer waardoor er letterlijk plasjes zweet ontstonden tussen ieders armen en benen aangezien we elkaar overal aanraakten. Zo smerig. Gelukkig had hij wel goede muziek die uit zijn surroundsoundsystem knalde. Slapen zat er echt niet in.
Uiteindelijk kwamen we aan in ons hotel in Havana, checkten we in, aten we wat en lagen we al om 21:00 uur in bed. We waren kapot. Daarbij ging de wekker al om 2 uur die nacht want ons vliegtuig zou om 6:30 uur vertrekken.

Lang verhaal kort: korte nacht, lang gewacht op Cuba airport, naar Panama gevlogen, naar Aruba gevlogen, Oranjestad (op Aruba) gezien en na een overstap van 9 uur naar Suriname gevlogen.

Hoofdstuk 1 is nu afgesloten en we zijn inmiddels al anderhalve week in Swieti Sranang!

  • 14 Oktober 2014 - 20:21

    Dad:

    wat je nou van Che moet weten, is dat het ook een cultfiguur was in Europa. In mijn jeugd dweepten sommigen regelrecht met deze man. Zeker de lui hier in Dresden waar de communisten aan de macht waren. zo zie je maar jij daar en ik hier in het voormalige Oost-Duitsland hebben toch dezelfde aanknopingspunten. Leuk toch ! groet Dad

  • 14 Oktober 2014 - 20:46

    Mama:

    Ik had ook een poster van Che op mijn slaapkamer !! ;) Mooie man! Ik wist nauwelijks wat hij allemaal deed of dacht - hij zag er gewoon heel stoer uit :) :)
    Dikke kus!

  • 06 November 2014 - 12:54

    Elly:

    Hallo Bernadette,

    Cuba was dik de moeite waard, dat blijkt uit al jouw reisverslagen!

    Uiteraard ben ik heel benieuwd hoe het jou/jullie vergaat in Suriname!

    groetjes

    Elly

  • 16 Februari 2015 - 20:46

    Chantalle Timmer:

    Hoi Bernadette,

    Van mijn stageklas hoorde ik dat ze een hele leuke 'juf Bernadette' hadden gehad die ook Nederlands was,
    Dus ik dacht, laat ik eens kijken op waarbenjij.nu of ik jou kan vinden.
    Ik loop nu stage op de richenel slooteschool, heb jij daar ook gelopen?
    Ik dacht misschien heb je dan nog tips voor mij? Ik ben net begonnen en vind het wel erg wennen.

    Groetjes,
    Chantalle

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Bernadette

Actief sinds 27 April 2012
Verslag gelezen: 425
Totaal aantal bezoekers 19836

Voorgaande reizen:

22 Augustus 2015 - 05 Juni 2016

Studeren in Stockholm

17 September 2014 - 02 Januari 2015

Cuba, Suriname en Curacao

24 Juni 2012 - 31 Juli 2012

Vietnam 2012

Landen bezocht: