Van Nederlander tot Vietnamees - Reisverslag uit Mai Chầu, Vietnam van Bernadette Vlodrop - WaarBenJij.nu Van Nederlander tot Vietnamees - Reisverslag uit Mai Chầu, Vietnam van Bernadette Vlodrop - WaarBenJij.nu

Van Nederlander tot Vietnamees

Door: bernadettevietnam

Blijf op de hoogte en volg Bernadette

02 Juli 2012 | Vietnam, Mai Chầu

De afgelopen dagen ben ik getransformeerd tot een echte Vietnamese. Ik zal een korte beschrijving van deze transformatie geven.

1. De Vietnamese taal.
Om te kunnen veranderen in een echte Vietnamees moet je allereerst de taal beheersen. Vincent en ik hebben daarom 2 lessen van samen 4 uur gevolgd waarbij we van alles te weten zijn gekomen over de Vietnamese cultuur; de normen en waarden, de kleding, de omgangsvormen, het eten en natuurlijk de taal. Een paar voorbeelden:
- Hoe gaat het? : Ban Khoe Khong?
- Het gaat goed : Toi Khoe
- Waar kom je vandaan? : Ba den tu Dauh?
- Ik kom uit Nederland: Toi den tu Ha Laan
- Hoe heet je? : Ba ten g`i
- Ik heet Bernadette: Toi ten la Bernadette
- Doei: Tam biet
Na 4 uur les gehad te hebben van onze meester Lukkie konden Vincent, Rubby (medestudent uit Colombia), Huyen (medestudent uit China), Vincent en ik elkaar al aardig verstaan. Het leren van de taal was de eerste stap.

2. Eten en Drinken
Op 30 juni werden Vincent en ik al om 8 uur opghaald bij het hotel en vertrokken we richting Mai Chau waar we 'trough the rainforest' zouden walken. We waren er helemaal klaar voor en samen met onze tourguide Mr Tinh en de plaatselijke kok Dang, vertrokken Vincent en ik om een zware tocht te gaan maken.
De eerste dag hebben we zo'n `a 6 km gelopen. Dit allemaal in de zon en bergop. Best een opgave dus. Na 5 of 6 km kwamen we aan in een orpje waar we zouden overnachten. Die avond verbleven we bij de mensen van de Hamong-stam en hadden we het voorrecht om bij het stamhoofd en zijn familie te slapen. Die avond hebben we heerlijk gegeten (rijst, loempia's, eend, groente, fruit). Die avond hebben we geleerd met stokjes te eten. Het eten met stokjes is erg belangrijk in Vietnam aangezien iedereen het doet. Het eten met stokjes was dus een tweede stap in mijn transformatie.
Drinken in Vietnam is ook erg belangrijk. Niet alleen moet je zorgen dat je genoeg water drinkt (mam bedankt voor dit moederlijke advies), maar ze drinken hier ook veel thee en wodka. Op het moment dat je als toerist ergens komt wordt er meteen thee voor je neergezet. Dit moet je drinken anders ben je 'impolite'. Dit doen we dan maar braaf. De wodka wordt hier iedere avond tijdens het avondeten gedronken. De wodka wordt gemaakt van de rijst en het water van de rijst. Het is de bedoeling dat iedereen sowieso 2 shotjes wodka adt anders ben je weer 'impolite'. Uiteindelijk hebben Vincent en ik samen met de lokale bevolking zo'n 10 adjes geadt (daarna ben ik eerlijk gezegd de tel kwijt geraakt). Voordat je de wodka adt zeg je: ' Pakinau' . Dit betekent: 'laten we proosten'. Het leren drinken van wodka en de thee is dus weer een stap richting een echte Vietnamese.

3. De wc en de douche
Tijens mijn trip door de prachtige bergen en kleine, arme dorpjes heb ik ook geleerd niet te veel aan hygiene te hechten. De mensen hier roeien met de riemen die ze hebben en ze hebben op hygienisch gebied blijkbaar niet zo veel riemen..Toen we de eerte nacht bij de Hamong-stam sliepen hadden we erg veel geluk met een 'normale' wc en douche. Tijdens de tweede dag heb ik geleerd dat het ook anders kan.
Als (inmiddels) echte Vietnamese ging ik op pad om de 15 km lange tocht door de rainforest te maken (ik weet nu waarom het RAINforest heet..). Helemaal nat en uitgeput van de zware tocht, kwamen we (Vincent, Mr Tinh, de cook en ik) aan in het tweede dorpje: het dorp van de white-Thai. We sliepen hier bij hele vriendelijk mensen die ons heel hartelijk ontvingen met een lekker kopje thee.
Na aankomst en de thee ging ik me even opfrissen. Ik liep naar de ' badkamer' en zag al meteen dat ik nu mijn laatste stap richting de Vietnamese cultuur moest zetten. Er was een gat in de grond: wc. Een grote bak met water en een vies bekertje: de douche. Echt opgefrist was ik dus niet.
Die avond genoten we weer van het heerlijke eten van de cook en de bijbehorende wodka.

Vandaag hebben we nog eens 5 of 6 km gelopen. Aan het eind werden we geklukkig opgehaald door de 'driver' en konden we terug naar ons hotel in Hanoi. Deze toch duurde 4 uur. Inmiddels zit ik in het hotel en heb ik jullie mijn transformatie beschreven. Vanavond vertrek ik met de nachtttrein naar Hue. Dat schijnt een mooie stad te zijn. Ben benieuwd!

Tam Biet!
Heel veel liefs en kussen!

PS: de uitspraak ' Ha Laan can walk a mountain very good!' is inmiddels beroemd bij de lokale mensen aangezien ze nooit hadden gedacht dat een klein, blank meisje de bergen zou beklimmen zonder te vallen of zonder pijntjes. Pap: bedankt voor de goede sokken. Anne: bedankt voor de goede schoenen.

  • 02 Juli 2012 - 09:56

    Gabrielle:

    Hahaha nice, heb je toch nog wat gehad aan die vreselijke zomerwandelingen naar Täschalp, de Gornergrat, Furi e.d.! Klinkt als een mooie tocht det, Ha Laan is having a good time! xxxxx

  • 02 Juli 2012 - 10:45

    Mama:

    Dappere sterke meid!
    Je schrijft opgewekt, ondanks de 'uitdagingen' zoals dat tegenwoordig heet... wat een ervaringen! Niet teveel transformeren, alleen aanpassen ;) .
    Dikke kus!

  • 02 Juli 2012 - 11:40

    Annemarieke:

    Mooi man! En die schoenen mag je houden hoor :)
    Xx
    P.S. Ha Laan - Heleen; ik zie wel hoe ze daar redeneren...

  • 02 Juli 2012 - 16:06

    Tja Wie Ook Weer:

    leuk zo'n verhaal van een kleine dreumes daar in het verre Vietnam. Doet goed te lezen dat je al bijna getransformeerd bent in een Vietnamenese. Drink niet te veel van de rijstwijn, doet pijn aan je kop weet ik - bijna- uit ervaring.
    Ben er trouwens best trots op dat je iedereen doet verbazen met jouw doorszettingsvermogen. Altijd al geweten dus.

    Groet en veel plezier daar in het verre Oosten

  • 02 Juli 2012 - 19:55

    Nadine:

    berrrrie! ik heb m gevonden! wat een leuke verhalen schrijf je zeg! indrukkwekkend hè dat vietnam! geniet ervan, en kom maar met nog meer van dit soort verhalen!!!
    dikke kusss

  • 03 Juli 2012 - 06:59

    Wieger:

    Shit ben ik weer de laatste die reageert! Leuk al die Vietnamese woordjes, het komt weer een beetje boven ;)

  • 04 Juli 2012 - 10:21

    Tante Carla:

    Halllo Bernadette, Wat leuk al die verhalen van jouw te lezen. Een heel avontuur om daar in het mooie Vietnam rond te reizen. Maar zo te lezen, geniet je er wel van. En we hadden niet anders verwacht dan dat jij die bergen zo zou beklimmen. Klein maar krachtig!!!. Geniet van je reis en we blijven je volgen.
    Veel liefs en de groetjes van ons allemaal.

  • 09 Juli 2012 - 14:36

    Do:

    Berrieee! Leuke verhalen! En goede foto's, wordt ik jaloers van! Geniet er maar heel erg van!! xxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Vietnam, Mai Chầu

Vietnam 2012

Recente Reisverslagen:

29 Juli 2012

Nog maar 1 nachtje slapen..

19 Juli 2012

Peace Village!

12 Juli 2012

Parijs van het oosten

05 Juli 2012

Eindelijk relaxen

02 Juli 2012

Van Nederlander tot Vietnamees
Bernadette

Actief sinds 27 April 2012
Verslag gelezen: 1375
Totaal aantal bezoekers 19831

Voorgaande reizen:

22 Augustus 2015 - 05 Juni 2016

Studeren in Stockholm

17 September 2014 - 02 Januari 2015

Cuba, Suriname en Curacao

24 Juni 2012 - 31 Juli 2012

Vietnam 2012

Landen bezocht: