Een maand later.. - Reisverslag uit Tallinn, Estland van Bernadette Vlodrop - WaarBenJij.nu Een maand later.. - Reisverslag uit Tallinn, Estland van Bernadette Vlodrop - WaarBenJij.nu

Een maand later..

Blijf op de hoogte en volg Bernadette

23 September 2015 | Estland, Tallinn

WARNING: LONG STORY

Hej Alihoppa!

Om maar meteen jullie onuitgesproken vraag te beantwoorden: ‘Nee, ik spreek nog geen Zweeds.’ In mijn vorige verslag, alweer een maand geleden, schreef ik dat ik snel zou beginnen met de cursus. Dat dacht ik toen ook echt. Toen ik me op de dag van de cursus naar de hörsal begaf, zat deze echter al helemaal vol en moesten Oisin (vriend uit Ierland) en ik ons inschrijven voor de derde groep die pas in oktober start.
Maar, eager als ik ben om de taal te leren, ben ik mijn eigen klasje in mijn hoofd gestart. Je kunt echt veel leren door alleen maar in de metro te zitten! Zo is ‘nästa’; volgende, ‘till’; naar, ‘tåg’; trein, ‘upp’; omhoog en ‘ej upp’; niet omhoog (omlaag dus).
Die cursus in oktober wordt een eitje..
Nog iets, typisch Zweeds, wat ik al heb geleerd, is dat de Zweden houden van in de rij staan. Overal waar je komt, staan mensen keurig in de rij. Ze komen binnen in de supermarkt/de apotheek/de studentenbalie van de uni/de wc’s, trekken een nummertje en wachten tot ze aan de beurt zijn om hun bestelling door te geven. Ook voor clubs en kroegen staat een rij van minimaal een halfuur. Als het binnen helemaal vol is, begrijp ik dat maar 9 van de 10 keer is het helemaal niet zo vol maar staan ze gewoon in de rij voor de lol (en misschien ook een beetje om te laten zien hoe populair ze wel niet zijn).

Oke, een maand na mijn laatste reisverslag. Ik denk dat deze afgelopen maand gekenmerkt wordt door ‘welkomsfeestjes’.
- Op 27 augustus was er de grote ‘Stockholm Student Union Welcomes Party’ in de Ambassadeursklub. Een grote club in Stockholm met verschillende verdiepingen, grote en kleine barretjes, DJ’s, lichtshows, biertjes voor 6,5 euro per stuk en 2000 exchange students. Dit klinkt niet alleen super vet, dit was ook super vet! Het was het wachten in de rij zeker waard!
- Op 3 september was er de ‘Erasmus Student Network (ESN) Welcomes Party’ in de Monkybar. Dit was voor alle studenten die via Erasmus in Stockholm studeren. Na weer een gezellig ‘voorzit-sessie’ met beerpong en racecage, kwamen we aan bij de bar. We wisten niet precies waar het was maar we zagen al snel een lange rij studenten staan, daar moesten we blijkbaar heen. De Monkybar is een bar met 2 verdiepingen, goedkoop (4,50 euro!) bier en harde muziek. Voeg daar een hele hoop internationale studenten aan toe en voilà: je hebt een geweldige avond.
- Op 4 september was er de grote (re-)openingsparty van de studentenkroeg Bojan. Bojan is de enige kroeg/danscafé op de campus en heeft binnen een zaal met DJ en buiten een grote tuin waar een andere DJ staat te draaien. Iedere donderdag hebben zij een heel groot feest waar iedere student naar toe gaat. Leuk feitje: Bojan is 2 jaar dicht geweest omdat ze hun vergunning kwijt waren geraakt na teveel ‘heftige feestjes’.
- Op 17 september was er opnieuw een ‘ESN Welcomes Party’ maar dit keer niet alleen van studenten die in Stockholm studeerden maar ook met studenten uit andere studentensteden zoals Södertörn en Växjö. Zelfde recept; zelfde geweldige resultaat. 
Tussen 4 en 17 september zit een heel gat. Wat heb ik in die periode gedaan? Braaf gestudeerd, van 9 tot 5 in de bieb gezeten, vroeg naar bed gegaan, vitaminen gegeten.. Nee, sorry mam. Ik ben met 4 vriendinnen (Katja, Ali, Arfah en Francesca) een lang weekend naar Tallinn (Estland) geweest!

Op 11 september vertrokken we naar Arlanda Airport. Nog geen 3 weken na aankomst vonden we het alweer nodig ‘de hectiek van het studentenleven in Stockholm te ontsnappen’ en ons naar een rustiger oord te begeven.
Na een vlucht van zo’n 2,5 uur (en een overstap in Helsinki) kwamen we aan in Tallinn. Onze Airbnb (met sauna!) bevond zich aan de rand van het oude centrum op zo’n 10 min. lopen van het oude kerkplein. Vrijdag zijn we op eigen houtje de stad gaan verkennen, hebben we een gevangenis die tot 2011 in gebruik was bezocht en hebben we ons favoriete restaurant ontdekt: F-Hoone. Aan de rand van Tallinn heb je een industrieterrein met allemaal (op het eerste gezicht) vervallen industriegebouwen. Als je binnenkomst, is het echter heel anders! In ieder gebouw zit een restaurant of designwinkeltje compleet ingericht naar eigen (hipster) ideeën. De hipsters zijn werkelijk overal. Desalniettemin hebben we hier heerlijk gezeten en genoten van onze grapefruitjuice, quinoasalade en chiazaadbroodjes.

Zaterdag hebben we een fietstocht (met guide) gemaakt door de stad en de haven. Het was heerlijk om weer even te fietsen en actief bezig te zijn. En voor de tweede keer in mijn leven (zie reisverslag Vietnam) maakte ik een fietstocht met iemand die al in geen 10 jaar op een fiets had gezeten. Fietsen in Tallinn is niet moeilijk, er zijn genoeg (brede) stoepen om veilig te kunnen fietsen en met maar 1,3 miljoen inwoners is Estland nou ook niet bepaald een overvol land. Toch lukte het haar om ieder persoon in een straal van 10 meter aan te rijden en de enige straatlantaarn in heel Tallinn omver te beuken. Het was weer een hele beleving 
Zaterdagavond hadden we last van afkickverschijnselen van de welcomes parties, dus besloten we om deel te nemen aan de Pubcrawl. Voor maar 7,50 eur p.p. sloten we ons aan bij een groep van 85 pubcrawlers om naar 4 kroegen te gaan en te eindigen in de grootste club van Tallinn (Hollywood). Prima deal want in iedere kroeg kregen we een welkomsshotje, korting op de drankjes en gratis entree in Hollywood (normaal 15 eur). Al meteen in de eerste kroeg ontmoetten we een groep Finse mannen die op een Bachelorweekend was. De 35-jarige bruidegom was echter al in mei, en voor de tweede keer, getrouwd. De gemiddelde leeftijd was 40 maar de mannen waren erg onder de indruk van ons internationale gezelschap, onze dansmoves en looks dus weken ze geen moment van onze zijde.
Een van de mannen (de oudste en meest dronken) had nogal een sterke voorkeur voor een van ons (3x raden voor wie). De man (die later de naam ‘granddad’ kreeg) vond het nodig zijn voorkeur te uiten door mijn schoenen te kussen, de straat voor mijn voeten schoon te maken en te zorgen dat ik een gratis verblijf in zijn hotel in Finland kreeg (yeah right..)

Op zondag stond de ‘Coastal Cliff tour’ op het programma. Een dagvullend programma waarbij we langs de kust van Estland verschillende stranden, bossen, meren, dorpjes, mijnen en gevangenissen bezochten. Ik wist niet dat Estland zo mooi was! Overal zie je invloeden uit het verleden: de bezetting door de Russen (Sovjet-Unie), de bezetting door de Nazi’s, de bezetting door de Zweden, etc. Het is pas sinds 1991 dat Estland onafhankelijk is. Al die eeuwen daarvoor was het onderdeel van een groter rijk. Deze invloeden waren het beste zichtbaar in de gevangenis: Duitse en Russische teksten waren in de muren gekerfd en er waren speciale cellen en executieruimtes voor politieke tegenstanders.

Maandag was het tijd om naar huis te gaan maar niet voordat we nog een laatste keer bij F-Hoone hadden geluncht.
Na een lang verslag vol feestjes, moet ik natuurlijk ook even benoemen wat ik voor school heb gedaan. Ik heb een paper geschreven en gepresenteerd. Dat was het.

Många kramar,
Bernadette

  • 23 September 2015 - 12:26

    Mama:

    De story's kunnen niet lang genoeg zijn :) Ben wel erg blij dat je iig voldoende vitamines hebt gegeten en gedronken in de hipster-restaurants in Talinn. Zo te horen wordt het hoog tijd voor een normaal en geregeld leven, maar ik ben blij dat je nog steeds zo enthousiast bent.
    Dikke kus!!

  • 24 September 2015 - 21:39

    Oude Man:

    Nou, zo lang was dat nou ook weer niet. Had er een half uur voor uitgetrokken en was binnen een tel klaar. Leuke en snelle pen , maar geen wonder bij al dat gereis en al die leuke bezigheden . Opvallend veel drank wel: en oude knarren die raar bezopen zijn. Pas op hoor; die Finnen zijn echt raar. Of waren het Esten? Nou jou rare jongens in ieder geval die Noorderlingen. Wel goed te lezen dat je iedereen in je zak hebt. Prima en nu de taal nog leren en je kunt je overal verstaanbaar maken in Zweden. Moet geloof ik ook maar eens daar naar toe reizen. Nog veel (leer)plezier en houd je taai, Det. Hoop dat je snel weer wat schrijft. Tag so mücke, betekent geloof ik, dank je wel, maar gewoon doei ? Dag ? nou in ieder geval Hoidoe

  • 25 September 2015 - 00:50

    Annemarieke:

    Hahahahaha, je hebt een paper geschreven en gepresenteerd - goed zo!! Nu ben je voor deze maand wel weer klaar met studeren, lijkt me :)
    Mooi verhaal, en je hebt het duidelijk naar je zin! Geniet ervan.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Bernadette

Actief sinds 27 April 2012
Verslag gelezen: 273
Totaal aantal bezoekers 19824

Voorgaande reizen:

22 Augustus 2015 - 05 Juni 2016

Studeren in Stockholm

17 September 2014 - 02 Januari 2015

Cuba, Suriname en Curacao

24 Juni 2012 - 31 Juli 2012

Vietnam 2012

Landen bezocht: