De eerste dagen - Reisverslag uit Stockholm, Zweden van Bernadette Vlodrop - WaarBenJij.nu De eerste dagen - Reisverslag uit Stockholm, Zweden van Bernadette Vlodrop - WaarBenJij.nu

De eerste dagen

Blijf op de hoogte en volg Bernadette

30 Augustus 2015 | Zweden, Stockholm

Hej!

Ik heb jullie zojuist in het Zweeds begroet, makkelijk dit taaltje he?

Zo, de eerste dagen zitten er op. Op zaterdag 22 aug vloog ik om 10:15 naar Stockholm om te beginnen aan mijn nieuwe avontuur: 10 maanden studeren aan de Stockholm Universitetet.

Na een voorspoedige vlucht van maar 1 uur en 45 minuten waarbij ik de grond en het water de hele tijd kon zien (MOOI! ), kwam ik aan op Arlanda Airport. Allemaal heel voorspoedig gegaan.. althans, dat dacht ik.
Toen ik bij de bagageband aankwam zag ik een meid er vandoor gaan met mijn backpack! Ik hobbelde (rennen was overdreven maar lopend zou ik het niet halen) naar de uitgang om haar aan te spreken. Ze was Zweeds dus werd mijn Engels meteen op de proef gesteld. Ik zei nog net niet 'You are stealing my back!' maar de variant leek er verdacht veel op. Na wat gepraat en gecheck bleek het haar eigen tas te zijn.. De eerste ontmoeting met een Zweed was niet een om over naar huis te schrijven dus (oh wacht, dat doe ik nu dus wel).
Toen ik mijn eigen bagage eenmaal had, liep ik bepakt en bezakt naar de uitgang waar ik zou worden opgewacht door heel welkomstcomité van Stockholm University. Dat was mij beloofd..
Toen ik door de deuren kwam zag ik 2 Aziatische meisjes naast een reusachtig bord met 'Welcome international students' en met shirts waarop 'International student guide' stond. De meiden spraken zo zacht dat ik ze amper kon verstaan maar ik kreeg een goodiebag (plattegrond van de stad, reflector en keycord) en Zweedse simkaart en werd uiteindelijk doorverwezen naar bus 8 die mij (gratis, jeej!) naar de campus zou brengen.
In de bus ontmoette ik een aantal medestudenten waaronder Marlot van de Universiteit van Leiden.

Na een busreis van 40 minuten door en prachtig Zweeds landschap (bossen, rivieren, rode houten huisjes) kwamen we aan op de campus bij Sodra Huset waar we onze sleutels op konden halen.
Lang verhaal kort: sleutels gehaald, naar mijn huis gelopen, bergop met 2 zware koffers gezeuld, bezweet in mijn IKEAkamer op het bed ploffen en koffers uitpakken.

Na het uitpakken ben ik met Marlot en Heleen gaan chillen in de stad, uiteten geweest en wat gaan drinken. Marlot en ik waren in de partymood dus zijn we de campus opgelopen opzoek naar een feestje. Die vonden we! Het was een feestje met allemaal jongens en meiden met hanenkammen, geverfd haar, carnavalspakken aan en harde muziek. Perfect dus. Net toen we naar binnen wilden, liepen er een paar kerels op ons af. Normaal gesproken vinden we dat niet maar dit keer werd niet ons nummer gevraagd maar of we überhaupt wel uitgenodigd waren. Nee dus.. We werden helaas weggestuurd. Aangezien dat de enige plek was waar nog licht brandde, besloten we maar weer terug te lopen en ons bed op te zoeken.

De volgende dag heb ik al mijn huisgenoten ontmoet. Ik woon hier in een huis met zo'n 12 tot 14 anderen (het aantal is mij nog niet bekend aangezien ik nu nog niet iedereen ontmoet heb). Een korte opsomming: Saleh uit Syrië, Roheen uit Iran, Markel uit Spanje, Pelle uit Zweden, Arfah uit Engeland, Alex uit Duitsland, Francesca uit Australië, Janis uit Letland een aantal chinezen en een jongen uit Taiwan waarvan de namen , althans de spelling ervan, mij nog onbekend zijn.
Drukke en gezellige boel dus!

's Middags ben ik met Marlot naar Gamla Stan (het oude gedeelte van Stockholm) geweest. In één woord: WAUW. Al die oude gebouwen, rivieren, havens, mensen, winkeltjes, kerken, kathedralen en andere oude stenen. Hier ben ik voor gekomen. We hebben als echte toeristen rondgelopen en allemaal foto's gemaakt. Na al dat lopen waren we wel toe aan verkoeling en zochten we een rustig plekje aan een van de vele rivieren uit. Hier ontmoetten we Valentino; een Amerikaanse jongen die hier werkt. Hij heeft ons laten zien waar we het beste konden gaan eten en stappen en waar we vooral niet moesten zijn, erg handig dus.
En na het avondeten kwam ook aan dag 2 een einde.

Toen was het maandag en begon O-week (orientation week). Om 11 uur werden we verwacht bij het metrostation vanwaar de guided campustour zou beginnen. Met een groep van 100 studenten (we werden in 'kleine groepjes' verdeeld) achter één gids aan. Je raadt het al: niks van de tour meegekregen alleen met heel veel mensen gekletst. Waaronder Joyce uit Belgie en Matthew uit Australië.
's Middags ingeschreven voor vakken en twee klasgenootjes ontmoet. Ik heb me ingeschreven voor een extra vak: Education in Multicultural Society. Leek me wel handig met al die immigranten van tegenwoordig.
's Avonds met Joyce en Marlot gaan eten in de stad en nog gezellig gechilld.

Dinsdag was een drukke dag. Een bustour naar de grootste IKEA van Zweden waar we van 11:00 tot 16:00 konden shoppen. Hoe gierig ik ook ben, een opscheplepel met kanten randje, een theekop die van kleur verandert, een grote nepplant, een vloerkleed te groot voor mijn kamer en allemaal kleine bewaarbakjes met bloemetjes en te kleine deksels MOET je gewoon hebben. Toch? Toch..?
Na deze intensieve shopdag, stond het volgende intensieve onderdeel op het programma: hockeytraining!!
Om 20:30 uur werd ik verwacht op the pitch. Dit is een voetbalveldje op een van Stockholms eilanden waar wij, het internationale team van fieldhockeyclub Nacka, trainen. Zonder stick maar met nieuwe hockeyschoenen betrad ik het veld. Ik kreeg een stick van iemand die er gelukkig twee had. Hij had er alleen niet bij gezegd dat het een zaalhockeystick was.. Maak niet uit, ik houd wel van een extra uitdaging.
Het team is echt fantastisch! Een mix van jongens en meiden (ja, een gemengd team!), uit alle uithoeken van de wereld en van verschillende leeftijden (21-33 jaar) vormen hier één team. En wat voor een! Ik stond met verbazing te kijken hoe goed iedereen was. En al na een paar minuten konden we elkaar erg goed vinden en liep de communicatie soepel. Meteen wat Engelse termen geleerd (als je vrij staat op de kop van de cirkel roep je dus niet 'head', zoals ik steeds deed, maar 'top') en nieuwe mensen leren kennen. Schotland, Hongkong, Duitsland, Frankrijk, Zweden, Nederland en nog meer maar die waren en gisteren niet.
Volgende week heb ik meteen een 2daags toernooi waar ik met mijn team aan meedoe, nu al zin in!!

Woensdag was de belangrijkste dag van de O-week: van 12:00 tot 17:00 volgestopt worden met informatie over de campus, colleges, examens, etc.
Gelukkig waren we eerder klaar en kon de fika (een vast onderdeel van de dag waarbij iedereen samen een koffietje drinkt en een kanelbullar (kaneelkoffiekoek) eet) met de Student Union beginnen. Hier hebben we ook voor het eerst kennisgemaakt met de ESN (Erasmus Student Network). Meteen aangemeld natuurlijk want het schijnt dat zij de mooiste feestjes hebben. Hun O-week start pas een week later vandaar dat er nog maar weinig feestjes in dit reisverslag genoemd worden.
’s Avonds zijn we met een groep naar the Yellow House gegaan om biertjes te drinken, ‘never have I ever’ te spelen met een 33 jarige Colombiaan (hij had zeker de beste (gevangenis)verhalen!) en nog meer mensen te ontmoeten. Het werd een mooie avond 

Donderdag heb ik mijn klas en docent (Jude) ontmoet. Na veel mailcontact met Jude over mijn courses etc. kreeg ik haar dan eindelijk te zien. Het was een grote verrassing dat mijn mailtjes (die standaard begonnen met Dear miss Tah) gericht waren aan een mister Tah. Ja, Jude is een man. Oeps..
Mijn klas bestaat uit zo’n 16 mensen uit Duitsland, Frankrijk, Italië en Nederland. Welgeteld 2 jongens..
Na de nodige informatie konden we na een uurtje alweer gaan maar niet voordat we eerst onze ogen hadden uitgekeken op onze eigen campus (mijn department bevindt zich niet op de main campus maar 5 min lopen daar vandaan). Het ligt midden in een groot park met bossen, een heel groot en prachtig meer en planten die we in Nederland importeren om in een botanische tuin te zetten. Heel rustgevend en prachtig.
’s Avonds was er de Welcomeparty met de Student Union in een van de grootste clubs van Stockholm (Ambassadeurclub). Vooraf hadden we met onze vriendengroep afgesproken om te gaan ‘indrinken’ en spelletjes te spelen. Hier ontmoetten we Arran en Ali (twee Canadezen). Na een heftig potje Kingsen – 3x raden wie de kingsadt moest trekken – vertrokken we naar de club. Keiharde muziek, VIP ruimtes, biertjes voor 6,50 euro per stuk en heel, heel veel gezelligheid. Top avond dus!!

Vrijdagochtend hebben we het wat rustiger aan gedaan. Eerst een guided bustour door de stad waarbij we lekker in het zonnetje zaten te luisteren naar de gids. De rest van de dag heerlijk niks gedaan.

Zaterdag zijn we met een groep van 13 mensen naar Fjäderholmarna geweest. Een prachtig ongerept eilandje voor de kust van Stockholm. Hier hebben we als een stel oude wijven genoten van de natuur, de reinheid en het leven, de nodige fotoshoots gehouden en vooral veel lol gehad. ’s Avonds zijn we met zn allen uiteten geweest om de dag af te sluiten op Lappis Beach. Jazeker, mijn studentencomplex heeft een eigen beach! Hier hebben we tot in de late uurtjes gezeten en gekletst.

Vandaag gaan we met diezelfde groep naar een festival waar o.a. Mr Propz en Olly Murs optreden.

Ik kan gewoon niet geloven dat er nu al een week voorbij is. Time definitely flies when you’re having fun.

Hej dä!

Bernadette

  • 30 Augustus 2015 - 17:22

    Mama:

    Wat een fantastisch begin! Het enthousiasme spat van elke regel en zó gemakkelijk gaat dat dus als je allenaal in hetzelfde schuitje zit. Mooi ook dat de groep zo intercontinentaal is.
    Nog even een stick fixen en dan meteen meedoen met het team - super allemaal Det.
    Heel dikke kus,
    mama

  • 30 Augustus 2015 - 17:54

    Annemarieke:

    Wauwie!!!
    Superleuk dat je het nu al zo goed naar je zin hebt - dit gaat helemaal goed komen! :) Lekker borrelen daar, genieten van het land en gezelschap, en zodra ik die kant op kom, shotgun ik de theekop die van kleur verandert!!
    Xx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Bernadette

Actief sinds 27 April 2012
Verslag gelezen: 285
Totaal aantal bezoekers 19794

Voorgaande reizen:

22 Augustus 2015 - 05 Juni 2016

Studeren in Stockholm

17 September 2014 - 02 Januari 2015

Cuba, Suriname en Curacao

24 Juni 2012 - 31 Juli 2012

Vietnam 2012

Landen bezocht: